Vertailu: Mitä on urheiluhieronta ja klassinen hieronta?

01.03.2022

Monet kysyvät onko "tavallisella" hieronnalla ja urheiluhieronnalla eroa. Usein vertailussa ajatellaan keskeisimpänä erona olevan kynttilöiden ja aromien määrä. Todellisuudessa urheiluhieronta keskittyy paljon enemmän itse lihasjännitysten lievittämiseen sekä vammoja ennaltaehkäiseviin toimiin.

Ammattihierojilla on perusteellinen käsitys tuki- ja liikuntaelimistön, myöfaskiaalisen, lymfaattiset ja hermoston järjestelmistä. Hieroessa käytetään syvää ja intensiivistä tekniikkaa, joka mobilisoi pehmytkudosta. Tämä on ratkaisevan tärkeää parhaan mahdollisen ennaltaehkäisevän ja kuntouttavan pehmytkudoshoidon eli hoidollisen hieronnan tarjoamisessa.

Urheiluhieroja keskittyy enemmän lihasjännitysten lievittämiseen sekä vammoja ennaltaehkäiseviin toimiin.
Urheiluhieroja keskittyy enemmän lihasjännitysten lievittämiseen sekä vammoja ennaltaehkäiseviin toimiin.

Urheiluhieronnan edut ja hyödyt?

Urheiluhieronnassa suurin etu on fysiologinen sekä biomekaaninen hyöty. Liikuntaharjoittelun lisääminen voi usein aiheuttaa nykimistä, kouristuksia, kipua ja väsymystä, kun lihakset joutuvat suorittamaan uusia tai aina voimakkaampia liikkeitä. Nämä lihasjännityksen lisääntymiseen viittaavat oireet esiintyvät niin rasituksen aikana kuin jälkeenkin, sillä treenatessa lihasjännitys lisääntyy sekä supistumis- että lepotilassa.

Vaikka varsinaista kipua ei esiintyisi, lihasten hoitamatta jättäminen voi koitua kohtalokkaaksi. Yksi jumissa oleva lihas voi vaikuttaa koko lihasryhmään. Esimerkiksi kipeä lonkan koukistajalihas voi herkistää koko lantiota, mikä johtaa etuosan kallistumiseen. Tämä puolestaan pidentää takareisilihaksia ja pakaralihaksia. Selkälihakset ja lantion koukistajat kiristyvät kallistuksen seurauksena, mikä vetää lannerangan alueen liialliseen venytykseen (alaselän kaarre).

Kaikki tärkeät vatsan seinämän vakauttavat ydinlihakset rajoittuvat muuttuneen asennon vuoksi. Virheasennon lisäksi kipu voi säteillä aina selkärangan yläpäästä eli niskasta jalkoihin saakka. "Pienen" lantiojumin hoitamatta jättäminen voi vaikuttaa pysyvästi koko kroppaan. Tällaiset diagnoosit ovat erittäin yleisiä ajo- ja istumatyössä työskentelevien keskuudessa.

Urheiluhieroja ei siis hoida pelkästään urheilijoita nimityksestä huolimatta. Tavan kansalainen voi hyötyä urheiluhierojalla käymisestä vaikkei olisi koskaan harjoittanut mitään liikuntaa. Ammattiurheilijat sen sijaan hyötyvät urheiluhieronnasta suorittamisen edistymiseksi. Myös virheelliset harjoittelutekniikat lisäävät urheiluhieronnan tarvettä.

Luonnollisesti näitä virheitä sattuu enimmäkseen tavan "kotiliikkujalle", joka esimerkiksi lisää harjoituksissa liikaa painoa liian nopeasti. Urheiluhierojan vastaanotolle kannattaa mennä jo hyvissä ajoin, ennen kuin alkaa tuntua siltä, että olisit hieronnan tarpeessa. Lihakset ovat jo kärsineet siinä kohtaan, kun ne viestivät kipua.

Lihakset ovat jo kärsineet siinä kohtaan, kun ne viestivät kipua.
Lihakset ovat jo kärsineet siinä kohtaan, kun ne viestivät kipua.

Urheiluhieronta vs. klassinen hieronta

Urheiluhieronta ei kuitenkaan sovi kaikille. Toisinaan haluaa rentouttavan hieronnan ilman, että iho punoittaa ja seuraavana päivänä tuntuu lihaksissa, että niitä on aktivoitu. Myös klassisessa hieronnassa keskitytään erinäisiin lihasryhmiin, tosin hellemmin ottein. Tarkoitus olisi rentouttaa ja "lämmitellä" hoitamisen sijaan.

Klassinen hieronta vapauttaa kemiallisia hormoneja ja toisen hoidettavana oleminen luo hyvän olon tunnelmaa. Stressin sekä immuuni- ja ruoansulatushäiriöihin liittyvät hormonit vähenevät. Näin ollen klassinen hieronta parantaa niin henkistä kuin fyysistä hyvinvointia. Se on koko kehon, ihmisen koneiston, hienosäätöä.

Klassinen hieronta keskittyy lihasten, ja koko kehon, rentouttamiseen. Se on suosituin hierontatapa, jonka ansiosta sitä kutsutaankin klassinen-nimityksellä. Etenkin istumatyötä tekevien keskuudessa sekä alaselkä-, hartia- ja/tai niskakivusta kärsiville suositellaan klassista hierontaa.

Siinä missä urheiluhieronta saattaa olla shokki lihaksille klassinen hieronta keskittyy hieman eri lihasryhmiin sekä käyttää vähemmän voimaa ja hyödyntää erilaisia, kevyempiä tekniikoita. Klassisessa hieronnassa käytetään esimerkiksi pitkiä, "silittäviä" sekä pyöreitä liikkeitä, jotka stimuloivat hermopäätteitä. Lisäksi hieroja saattaa "vaivata" lihaksiasi, mikä rentouttaa niitä, lisää verenkiertoa sekä herättelee imusolmukkeita, joissa voi olla tukoksia.

Pääsääntöisesti klassinen hieronta kattaa koko kehon. Urheiluhieronnassa keskitytään niihin lihasryhmiin, jotka tarvitsevat hoitoa tai jotka joutuvat kovan rasituksen alle esimerkiksi toistuvan urheilusuorituksen aikana.

Yhteenveto

Erot klassisen ja urheiluhieronnan välillä ovat siis pienet mutta monessa tilanteessa merkittävät. Klassinen hieronta sopii myös urheilijoille ja urheiluhieronnan piiriin kuuluvat voivat nauttia klassisesta hieronnasta - kumpikaan ei poissulje toista ja parhaan lopputuloksen saa, kun hyödyntää molempia hierontatapoja.

On kuitenkin hyvä huomioida eroavaisuudet, jotta voit suunnata juuri oikealle hierojalle. Keskeisin ero on ihmisen tarve; kokonaisvaltaiselle rentoutumiselle vai syväkudosten hoitamiselle? Kuitenkin ammattimainen hieroja keskustelee asiakkaidensa kanssa ja kartoittaa sen tarpeet siten, että voi tarjota juuri oikeanlaista hoitoa.