Loppuverryttely info: Tärkeä osa harjoitusta ja palautumista

04.05.2022

Loppuverryttely on olennainen osa treeniä siinä missä lämmittelykin. Keho kiittää, kun lihakset on asianmukaisesti lämmitelty ennen suoritusta ja, näin ollen, jaksaa suoriutua paremmin. Kiitoksena tulisi jäähdytellä eli venytellä, antaa kropan niin sanotusti rauhoittua ja muun muassa hengityksen palautua normaalille tasolle.

Kuitenkin harmittavan usein loppuverryttely unohtuu, vaikka se veisi vain muutaman minuutin. Kun tiedostaa loppuverryttelyn hyödyt, tulee siitä väistämättäkin rutiini, jonka toteuttaa aina suorituksen päätteeksi.

Loppuverryttely on olennainen osa treeniä siinä missä lämmittelykin.
Loppuverryttely on olennainen osa treeniä siinä missä lämmittelykin.

Miksi loppuverryttely kannattaa?

On monia syitä, miksi pitäisi varata aikaa kehon jäähdyttelyyn harjoituksen jälkeen. Lämmittely ennen treeniä on tärkeää muun muassa vammojen ehkäisemiseksi ja sykkeen asteittaiseksi nostamiseksi. Loppuverryttely ajaa samaa asiaa, vaan käänteisesti. Jäähdyttely hidastaa sykettäsi vähitellen, auttaa välttämään loukkaantumisia ja venyttää kroppaasi. Kaikki siis positiivisia asioita eli ei siitä ainakaan haittaa ole!

Mikä parasta, jäähdyttelyn ei tarvitse kestää kauan. Asiantuntijat sanovat, että neljästä kymmeneen minuuttiin loppuverryttelyä riittää saamaan kehosi palautumisprosessi käyntiin terveellä tavalla. Jos vasta aloittelet loppuverryttelyn lisäämistä treenirutiiniisi, optimaalinen loppuverryttelyn kesto on noin kuusi minuuttia. Lopullinen aika määräytyy sitten, kun itselle sopivat venyttelyt löytyvät ja loppuverryttelystä tulee tapa, sillä eri liikkeet vievät enemmän tai vähemmän aikaa.

Hyvä loppuverryttelyn sisältö?

Asianmukainen jäähdyttely riippuu usein harjoituksesta, johon olet osallistunut. Kuitenkin jo pelkästään yleiset venytykset, jotka kohdistetaan harjoituksessa eniten käytettyyn lihasryhmään, antavat suuren mahdollisuuden hyötyä jäähdyttelystä. Juoksu ja muut kardiopohjaiset harjoitukset (esimerkiksi pyöräily, uinti) olisi parasta päättää hidastamalla vauhtia vähitellen aina hitaaseen kävelyyn asti.

Näin sykkeesi hidastuu vähitellen ja palaa lopulta normaaliin tahtiin terveellisellä tavalla. Jopa voimaharjoittelusta koostuvan treenin päätteeksi rauhallinen kävely hidastaa tehokkaasti sykettä ja palauttaa verenpaineen normaalille tasolle. On kuitenkin muistettava myös venyttely.

Harjoituksen jälkeinen venyttely kohdentuu lihaksiin, joita on tärkeää venyttää nivelten liikeradan lisäämiseksi. Tämä puolestaan lisää joustavuutta. Venytyksiä on yhtä monta kuin tekijää ja itsellesi sopivimmat löytyy ainoastaan kokeilemalla.

Toiset saattavat tuntua hyvältä, toiset ei tunnu missään. Lihasta tulisi venyttää siten, että tunnet hyvin lievää rasitusta tai "vastaan pistoa". Kohdentamalla venytykset juuri niihin lihasryhmiin, joita olet juuri treenannut, saat loppuverryttelystä suurimman mahdollisen hyödyn.

Asianmukainen jäähdyttely riippuu usein harjoituksesta, johon olet osallistunut.
Asianmukainen jäähdyttely riippuu usein harjoituksesta, johon olet osallistunut.

Tarkastellaan vielä keskeisimmät argumentit loppuverryttelyn puolesta:

Laske sykettäsi

Kenties tärkein syy jäähdyttelyn sisällyttämiseen harjoitukseesi on sen rooli sykkeen alentajana. Kun sykkeesi kiihtyy, sydän pumppaa enemmän verta täydentääkseen lihaksia, jotka työskentelevät tavallista kovemmin. On sanomattakin selvää, että asteittainen palautuminen on terveellisempää, kuin äkkinäinen verenpaineen lasku, joka voi olla erittäin vaarallista. 

Oletko koskaan tuntenut pyörrytystä tai huimausta suorituksen jälkeen, esimerkiksi juoksumatolta noustessasi? Tämä johtuu siitä, että verenpaineesi putoaa liian nopeasti harjoituksen lopettamisen jälkeen. Kun suoritat noin 5-10 minuutin loppuverryttelyn, vältyt huimaavalta olotilalta.

Vältä loukkaantumisia

Loppuverryttelyllä on valtavia hyötyjä vammojen kuten lihasten repeytymien ja venymien ehkäisyssä. Kun lihaksesi ovat työskennelleet normaalia rajummin, niitä on venytettävä silloin, kun ne ovat vielä lämpimänä. Käytännössä lämmintä lihasta venytellessä pidennät lihaskuituja, jotka ovat olleet rasituksessa koko harjoituksen ajan.

Esimerkiksi juoksun jälkeen venyttelemättä jättäminen voi pidentää palautumista samalla tehden siitä tuskallisemman, joka puolestaan pyyhkii pois treenin hyötyjä. Olisi sääli käydä läpi treenin ponnistelut tullaksesi voimakkaammaksi ja kiinteyttääksesi lihaksesi vain, jotta harjoituksen hyödyt menisi harakoille, kun loppuverryttely jää välistä.

Asteittainen palautuminen on terveellisempää
Asteittainen palautuminen on terveellisempää

Rentouta mielesi

Liikunta hyödyttää sekä mieltä että kehoa. Sen lisäksi, että se parantaa yleistä terveyttä se voi olla hyvän mielen ja positiivisten näkemysten tuottaja. Liikunta auttaa myös keskittymään ajatuksia. Harjoittelun jälkeinen loppuverryttely on erinomainen tilaisuus tarkastella kehosi saavutuksia, kuntoasi ja muita tavoitteita.

Yleisen hyvinvoinnin mittaaminen tekee hyvää mielelle. Ottaen huomioon jatkuvat viestintäkanavat, joille olemme päivittäin alttiina nämä pohdiskelun hetket ovat erittäin tärkeitä. Treenaaminen ja etenkin loppuverryttely tarjoavat harvinaisen mahdollisuuden rauhoittaa mieltä ja itseään samalla, kun kehosi aloittaa palautumisen.


Julkaisu saattaa sisältää mainoslinkkejä, mitkä on merkattu * -merkillä.