Lihashuoltovasaran esittely- ja käyttöopas

10.12.2020

Tässä on kattava esittely- ja käyttöopas yleisesti lihashuoltovasarasta, mistä on tullut todella suuri hitti ympäri maailmaa ja myös täällä Suomessa. Lihashuoltovasarat ovat yksi 2000-luvun tuotteista, mitkä ovat täällä jäädäkseen. 

Aluksi tämän hierontalaitteen nostivat suosioon eri lajien ammattiurheilijat, jotka käyttävät lihashuoltovasaraa itsehuoltoon lähes päivittäin. Vaikka tämä yhdistetäänkin vahvasti urheilijoihin, niin voidaan laitetta käyttää loistavasti myös normaalissa arjessa tukemaan kehosi hyvinvointia.

Nykyään laitetta käyttääkin ihmisiä laidasta laitaan, aina toimistotyöläisistä, ihan tavallisiin kuntoilijoihin. Lisäksi monet ammattilaiset käyttävät tätä apuvälineenä vastaanotoillaan. Vinkkinä, että voi käyttää tätä myös esim. puolisosi hellimiseen, säästäen peukaloitasi ja ranteitasi.

Alkuun tämä hierontalaite voi hieman hämmästyttää ja kummastuttaa, mutta kun tiedät sen tarkoituksen, mitä se tekee, miten ja milloin sitä kannattaa käyttää, niin se on erinomainen apukeino omaan lihashuoltoon.

Eri laatuisia ja hintaisia merkkejä sekä malleja tästäkin hierontalaitteesta alkaa olemaan pilvin pimein, mutta tästä lisää infoa löydät hyvän lihashuoltovasaran valintaoppaassa.. Käydään tässä nyt yleisesti läpi infoa lihashuoltovasarasta, mikä toivottavasti auttaa sinua, jos mietit sen hankkimista tai jo omistat sellaisen.

Lihashuoltovasara on monipuolinen itsehierontalaite
Lihashuoltovasara on monipuolinen itsehierontalaite

Mikä on lihashuoltovasara?

Lihashuoltovasara on turvallinen ja helppokäyttöinen kannettava elektroninen hierontalaite itsehierontaan, minkä avulla voit käsitellä nopeasti ja tehokkaasti lihaksistoasi ilman hierojan apua. Lihashuoltovasara tunnetaan myös lyhyemmillä nimillä; hierontapyssy, lihasvasara, hierontavasara (engl. massage gun, therapy gun, percussion massager).

Laitteen avulla voit saada akuuttia apua, helpotusta ja rentoutusta eri lihaskipuihin, -kireyksiin sekä jäykkyyksiin, silloinkin kun olet yksin tai hierojaa ei ole saatavilla siihen hätään. Lisäksi se auttaa sinua kiihdyttämään pintaverenkiertoa, mikä edesauttaa palautumaan fyysisen suorituksen esim. kovan treenin jälkeen.

Muista kuitenkin se, että millään hierontalaiteella ei voi korvata monipuolista kehonhuoltoa ja oikeaa hyvää ammattihierojaa tai -fysioterapeuttia.

Tehokkaan lihaskäsittelyn lisäksi lihashuoltovasaran ehdottomana etuna, verrattuna moniin muihin hierontalaitteisiin on sen kätevä koko ja vaivattomuus. Sitä on helppo säilyttää kotisi tai toimistosi laatikossa käsiesi ulottuvilla ja se mahtuu myös hyvin reppuun tai matkalaukkuun, jonka ansiosta voit kuskata sitä mukanasi, missä haluatkaan. Itsehieronta onnistuu siis missä ja milloin vain!

Hierontavasaran eri vaihdettavien hierontapäiden ansiosta, pystyt käsittelemään sillä monipuolisesti lihaksiasi ympäri kehoa. Lihashuoltovasaralla voi siis käsitellä lihaksiasi aina niska-hartioista, jalkapohjiin saakka.

Lihashuoltovasaralla voi antaa kätevästi lihashuoltoa myös toiselle säästäen omia käsiä. Monet hierojat ja fysioterapeutitki käyttävät laitetta apuvälineenä vastaanotoillaan..
Lihashuoltovasaralla voi antaa kätevästi lihashuoltoa myös toiselle säästäen omia käsiä. Monet hierojat ja fysioterapeutitki käyttävät laitetta apuvälineenä vastaanotoillaan..

Mitä lihashuoltovasara tekee?

Lihashuoltovasaran pää tekee hyvin nopeita värähtelyjä, eli toisin sanoen "pulsseja", minkä tehoa ja voimakkuutta voi säätää, jotta voit suorittaa käsittelyä, tuntuman mukaan ja paikasta riippuen kevyesti tai voimakkaammin.

Nämä pulssit säteilevät ja vaikuttavat ensin pinnallisesti kiihdyttäen käsitellyn alueen verenkiertoa ja tehostaen kuona-aineiden poistumista, mikä taas auttaa etenkin lihaksiston nopeampaan palautumiseen. 

Väreilyn vaikutus ylettyy kuitenkin myös syvempiin lihaskudoksiin ja jänteisiin poistaen jännitystä sellaisista paikoista, minne ei aina perinteisillä hierontamenetelmillä päästä.

Käsittely voidaan kohdistaa hyvinkin tarkasti eri ongelmakohtaan, koska lihashuoltovasaran mukana tulee yleensä erilaisia hierontapäitä eri lihasalueiden käsittelyyn. Tämä voi olla esimerkiksi hierontarullan avulla välillä haastavaa. Yleisimpiä mukana olevia päitä ovat; pallo-, litteä-, kaksi haarainen haarukka- ja "peukalomainen" -pää.

Laitteen merkistä ja mallista riippuen päitä voi olla myös useampia. Päät soveltuvat ja niitä voi käyttää monille eri lihasalueille - parhaiten löydät sopivimman sekä mieluisimman kokeilemalla.

Lihashuoltovasaran hierontapäitä on monenmuotoisia ja ne soveltuvat monille eri lihasalueille.
Lihashuoltovasaran hierontapäitä on monenmuotoisia ja ne soveltuvat monille eri lihasalueille.

Miten lihashuoltovasara toimii?

Tarkemmat käyttöohjeet löydät hankkimasi lihashuoltovasaran käyttöohjeista, joten suosittelen tutustumaan ensisijaisesti niihin, mutta tässä yleisellä tasolla miten käytät lihashuoltovasaraa.

  • Valitse ja vaihda laitteeseen sopiva hierontapää riippuen mitä aluetta hierot.
  • Laita laite päälle ennen kuin asetat hierontapään kehoa vasten.
  • Aloita käsittely varovasti ja säätele värähtelyn tehoa oman tai hierottavana olevan tuntuman mukaan.
  • Vältä liikaa ja turhaa väkinäistä painamista, jotta säästytään mustelmilta. Pyri myös välttelemään luiden päältä jyrräämistä (ei ole vaarallista, jos vahingossa käy luun päällä).
  • Liikuttele lihashuoltovasaraa edestakaisin lihaksen päällä. Löytyessä "makea" paikka, niin voit myös pysäyttää laitteen siihen kohtaan hetkeksi.
  • Sammuta laite lopuksi ja laita takaisin säilytyspaikkaan tai laturiin.

Milloin lihashuoltovasaraa voi käyttää?

Eniten lihashuoltovasaraa käytetään yleensä harjoittelun jälkeen, mutta voit käyttää sitä myös ennen harjoittelua tai harjoittelun aikana parantaaksesi harjoittelusi suorituskykyä. Muista kuitenkin, että ennen harjoittelua tai harjoittelun aikana tehtävä käsittely lihashuoltovasaralla ei sovi kaikille. Vain kokeilemalla selvität parhaiten, onko siitä sinulle mitään hyötyä.

Lihashuoltovasaran käyttö ennen harjoitusta:

Lihashuoltovasaran voit sisällyttää ennen harjoitusta muihin alkulämmittelyihin. Huomiona, että lihashuoltovasaralla et voi korvata koko alkulämmittelyä. Laitteen lähettämien tärähtelypulssien avulla pystyt ainoastaan tehostamaan alkulämmittelyä löysäämällä tiukkoja alueita ja herättelemään sekä aktivoimaan niitä lihaksia, mitä aiot sillä kertaa eniten harjoittaa.

Tässä tilanteessa ei kuitenkaan saa käsitellä lihaksia lihashuoltovasaralla liian kauan. Ennen harjoitusta sopiva käsittelyaika on noin 20-30 sekuntia aktivoidaksesi lihakset ja hermosäikeet.

Lihashuoltovasaran käyttö harjoituksen aikana:

Voit käyttää lihashuoltovasaraa myös harjoittelun taukojen aikana nopeuttamaan palautumista, löysäämään tiukkoja alueita, aktivoimaan "unessa" olevia lihaksia ja lisäämään verenkiertoa ennen seuraavan sarjan aloittamista. Tällöin saatat saada hiukan enemmän irti seuraavasta sarjasta.

Tässäkään tilanteessa ei saa käsitellä lihaksia lihashuoltovasaralla liian kauan. Sopiva aika harjoittelun aikana tapahtuvaan käsittelyyn on noin 10-20 sekuntia.

Lihashuoltovasaran käyttö harjoituksen jälkeen:

Lihashuoltovasaraa käytetään eniten harjoituksen jälkeen, minkä avulla voidaan tehostaa palautumista kiihdyttämällä verenkiertoa ja rentouttamalla lihaksia, jolloin harjoituksen aikana syntyneet kuona-aineet ("hapot") poistuvat lihaksista nopeammin. Mitä nopeammin rentoutat lihaksesi, sitä nopeammin kehosi palautuu.

Tässäkin erikseen huomiona, että lihashuoltovasaralla et voi korvata muita hyviä loppuverryttelyrutiineita ja palautumiskeinoja kuten esimerkiksi kevyt liikkuminen, ravinto ja puhdas lepo.

Heti harjoituksen jälkeen voit käsitellä kutakin lihasryhmää turvallisesti jopa 2 minuutin ajan. Tämän palauttavan pidemmän käsittelyn voi toistaa myös myöhemmin, kunhan käsittelyjen välillä on vähintään 1-3 tuntia taukoa.

Suositus on, että yhden lihasryhmän pidempi kertakäsittely lihashuoltovasaralla ei saa ylittää 15 minuuttia ja päivän aikana yhdelle lihasryhmälle kannattaa antaa tällainen pidempi käsittely korkeintaan 2-3 kertaa.

Lihashuoltovasaraa voi käyttää ennen harjoitusta, harjoituksen aikana tai harjoituksen jälkeen.
Lihashuoltovasaraa voi käyttää ennen harjoitusta, harjoituksen aikana tai harjoituksen jälkeen.

Onko lihashuoltovasarasta oikeasti ja tieteellisesti hyötyä?

Useat tutkimukset viittaavat siihen, että tärinähoito vähentää tai jopa auttaa estämään harjoittelun aiheuttamaa lihaskipua ja -herkkyyttä. Muut tuoreet tutkimukset viittaavat myös siihen, että värähtelyhieronnan säännöllinen suorittaminen auttaa parantamaan fyysistä suorituskykyä.

Lisäksi lihashuoltovasaran käsittely on melko samanlainen kuin ruotsalainen Tapotement-hierontatekniikka, mikä suoritetaan "vasaramaisesti" kämmensyrjällä. Tällä hierontamenetelmällä on myös todettu olevan stimuloiva vaikutus hermostoon ja vähentämään lihasjännitystä.

Yhdysvalloissa, jossa lihashuoltovasaroita käytetään hyvin laajasti, monet asiantuntijat ja fysioterapeutit ovat kutsuneet näiden hierontalaitteiden tuloa markkinoille "välttämättömäksi muutokseksi urheilun kuntoutuksessa ja suorituskyvyssä".

Lihashuoltovasarat eivät ole ihmelaitteita, jotka lupaavat uskomattomia tuloksia, perustuen absurdeihin teorioihin, vaan oikeita "työkaluja", jotka perustuvat tarkkaan tieteeseen.

Muutamia tutkimuksia aiheesta:


Julkaisu saattaa sisältää mainoslinkkejä, mitkä on merkattu * -merkillä.