Kuinka paljon vettä päivässä? Veden juonti suositus ja sen hyödyt

19.11.2021

Vesi on elämämme tärkein elementti! Mutta kuinka paljon vettä pitää juoda päivässä ja mikä on hyvä veden juonnin suositus ja sen tuomat hyödyt kehollemme? Vesi on kehomme ja elämämme tärkeimpiä elementtejä, oikeastaan jopa tärkein. Pysymme paljon kauemmin elossa ilman ravintoa, kuin ilman vettä, siitä syystä, että elimistöstämme suurin osa on vettä.

Se on osa kudoksiamme, me rakennumme siitä, ja se on myös merkittävässä roolissa kemiallisia reaktioita, joiden avulla solumme toimivat. Tämän lisäksi vesi toimii eräänlaisena kehomme lähettinä tuoden ja vieden pois eri ainesosia sekä hormonaalisia että kemiallisia viestejä.

Neste on myös osa oleellinen lämmönsäätelyjärjestelmäämme, emme yksinkertaisesti tule toimeen ilman sitä. Olemme suurimmaksi osaksi vettä.

Kuinka paljon pitää juoda vettä päivässä?
Kuinka paljon pitää juoda vettä päivässä?

"Tiesitkö, että jopa vain viidenneksen vajaus nesteestä kehossamme johtaa kuolemaan?"

Miksi pitää juoda vettä ja veden puute oireet

Yksinkertaisesti, mikäli emme saa kehoomme tarpeeksi nestettä, on tuloksena kuivuminen, eli dehydraatio.

Kehon dehydraatio saa aikaan vajaassa parissa viikossa tulehduksen elimistöön, mikä jäykistää ja haittaa lihasfaskioidemme ns. liukumista. Tämän seurauksena kuivuminen heikentää lihasten ja jänteiden liikkuvuutta sekä ihan peruliikkeiden aistimista normaalisti eli proprioseptiikka heikentyy.

Kuivumisen takia heikentyy myös kehon oma viestintäjärjestelmä, koska verenkierron heikentyessä, jäykässä ja jännittyneessä kudoksessa viestin välittäjät, ravinteet ja kuona-aineet eivät liiku tarpeeksi tehokkaasti.

Vielä näiden lisäksi solujemme kyky toimia ja sitä myötä elinominaisuutemme ja toimintakykymme heikkenevät. Solujen toiminnan häiriintyessä hormonitoiminta, kasvu, vammojen paraneminen, palautuminen, kudosten uusiutuminen sekä kehon puolustusjärjestelmän taistelu sairauksia vastaan häiriintyvät todella pahasti.

Kuinka paljon pitää juoda vettä päivässä?

Jotta edellä olevia ongelmia ei tulisi kenellekään, niin onneksi nesteen ja veden juonnin merkitystä korostetaan nykyään koko ajan enemmän, vaikka sen oleellisuus kehossamme on toki tietty aina. Osittain siitä puhuminen on lisääntynyt myös sen takia, että sitä on tutkittu jatkuvasti enemmissä määrin. Kuitenkin mielipiteet siitä kuinka paljon vettä tulisi juoda päivässä aiheuttaa edelleen merkittävästi hajontaa.

Yksi vanha laskentakaava on, että veden juonnin vähimmäismäärän voisi laskea seuraavalla kaavalla: 0,6 unssia x kehon paino nauloina, mikä tarkoittaa suomeksi 0,017 x kehonpaino kiloina (kg) x 0,454

Eli 80-kiloisen keho haluaisi nestettä noin 0,6 litraa vuorokaudessa. Tämä on todella kaukana niistä litramääristä, joita yleensä suositellaan ja tottahan se on.

Oikea veden juonti suositus päivässä on tietenkin aina yksilöllistä
Oikea veden juonti suositus päivässä on tietenkin aina yksilöllistä

Oikea veden juonti suositus päivässä on tietenkin aina yksilöllistä

Monien asiantuntijoiden ja tutkijoiden mukaan tarvittavan nesteen määrä vaihtelee tämänhetkisten suositusten mukaisesta 1,5-2 litrasta + 2-2,5 litraan, jopa 3-4 litraan päivässä, jos on kuumempi keli ja/tai hikoilee lisäksi paljon liikunnan avulle.

Yksi hyvä ja yksinkertainen laskukaava veden juonnin suosituksen määrittämiseen on 0,033 litraa x kehon paino kiloina (kg), jolloin 80-kiloinen mies tarvitsisi noin 2,6 litraa vettä päivässä.

Tämä määrä alkaa olemaan jo hyvin lähellä riittävää määrää vettä päivässä. Tällä suositusmäärällä et ainakaan pääse kuivumaan ja päästä kehoa nestehukan puolelle. 

Pitää kuitenkin aina muistaa perus maalaisjärki, että jos janottaa ja suuta kuivaa, niin silloin se on kehon merkki, että tarvitsee enemmän nestettä ja silloin pitää juoda.

Pitää myös muistaa, että mitä nestettä juot. Ihan tavallinen hanavesi on aina varma valinta, mutta kivennäisaineita ja natriumia sisältävä vesi yleensä imeytyy kehoon hieman paremmin, jolloin siitä saatava hyötykin on suurempi. Lisäksi veden lämpötilalla on merkitystä, sillä kylmä vesi ei imeydy aivan yhtä nopeasti kuin kehon lämpöinen vesi.


Julkaisu saattaa sisältää mainoslinkkejä, mitkä on merkattu * -merkillä.