Hierontavasaran käyttöohjeet

15.03.2021

Tässä on sinulle hyvä yleinen hierontavasaran käyttöohje. Käymme läpi, miten lihashuoltovasaraa käytetään oikein sekä tutustumme myös, millaisissa tilanteissa hierontavasaraa tulisi ja ei tulisi käyttää. Muista kuitenkin aina noudattaa ensisijaisesti laitteen omia ohjeita.

Hierontavasaran käyttöohjeisiin on hyvä tutustua ennen sen käyttöä.
Hierontavasaran käyttöohjeisiin on hyvä tutustua ennen sen käyttöä.

Hierontavasara soveltuu erinomaisesti lämmittelyyn ennen treeniä, lihasten palautumisen nopeuttamiseen tai lihaskipujen ja aristuksen lievittämiseen. Ne ovat todella suosittuja muun muassa urheilijoiden, kuntoilijoiden ja toimistotyöntekijöiden keskuudessa.

Se on erinomainen sijoitus lihastesi hyvinvointiin, mutta jotta voit saavuttaa parhaat tulokset ja hyödyt, niin sitä on kuitenkin käytettävä oikein.

Mikäli et vielä tiedä tarkemmin mikä hierontavasara on ja mihin sen toiminta perustuu, niin suosittelen lukemaan lihashuoltovasaran esittely- ja käyttöoppaan, missä on myös hyviä vinkkejä sen käyttöön.

Kuka voi hyötyä hierontavasaran käyttämisestä?

Hierontavasarasta voi olla hyötyä kaikille, jotka kärsivät lihaskivusta tai aristuksesta. Hierontavasaraa voi käyttää lihasten lämmittelyn ja palauttamisen tukena, olitpa sitten aloittelija kuntosalilla, ammattilaisurheilija tai raskaan fyysisen työn raataja. Se sopii kaiken kuntoisille, sekä nuorille että vanhoille.

Hierontavasarat eivät ole enää suosittuja ainoastaan kuntoilijoiden keskuudessa. Lähes kaikki, varsinkin pitkiä päiviä huonossa asennossa istuvat, kuten tietokoneen äärellä koko päivän istuvat toimistotyöntekijät, voivat yhtyä siihen, että hieronta lievittää kipua. Joten hierontavasara voi tehdä ihmeitä mille tahansa ongelmalliselle lihasalueelle aktiivisuustasosta riippumatta.

Lue myös: Lihashuoltovasaran parhaat käyttöhyödyt

Hierontavasaran yksinkertainen käyttöohje

Tässä on muutamia vinkkejä hierontavasaran käyttöön:

  • Käynnistä hierontavasara, mutta älä pidä sitä minkään kehonosan kohdalla käynnistämisen aikana. Tämä saattaa tuntua vähäpätöiseltä, mutta tämä on tärkeää huomioida, koska laite voi olla esimerkiksi luisen alueen päällä, mikä ei tunnu mukavalta.
  • Nosta hierontavasara varovasti käsiteltävälle lihasalueelle. Laitetta ei tarvitse painaa voimakkaasti, vaan anna sen kulkeutua "itsekseen" omalla painollaan käsiteltävän alueen yli.
  • Liikuttele hierontavasaraa liukuvalla otteella - hitaasti, tasaisesti ja asteittain. Sitä tulisi liikuttaa vain noin pari-kolme senttiä sekunnissa.
  • Jos löydät kireän solmukohdan lihaksesta, jätä hierontavasara hetkeksi siihen paikalleen. Älä kuitenkaan paina sitä voimalla - laite tekee kaiken työn.
  • Muista hengittää rauhallisesti sisään ja ulos samalla, kun hierontavasara lievittää lihasten jännitystä, kipuja tai kireyksiä. Yritä pysyä rauhallisena ja rentona koko ajan.

Videolla esitellään miten Hypervolt -lihashuoltovasara toimii, mutta tästä saat hyvin opastusta myös muiden merkkisten hierontavasaroiden käyttämiseen, koska yleiset periaatteet ovat samat.

Voiko hierontavasaraa käyttää kaikille kehonosille?

Hierontavasaraa käsitellään yleensä isompia lihasalueita kuten esimerkiksi; hartiaseutua, selkää, pakaroita, reisiä tai pohkeita. Sillä pystyy todella hyvin käsittelemään myös esimerkiksi niskoja, jalkapohjia ja käsivarren tai kämmenen lihaksia. Älä käytä sitä kuitenkaan kasvojen ja pään alueella sekä välttele myös erityisen luisia kohtia.

Hierontavasara lievittää sen tuottaman värähtelypulssien avulla lihaskipuja ja -jumeja kehon eri osista. Nämä pulssit vaikuttavat ensin pinnallisesti kiihdyttäen käsitellyn alueen verenkiertoa ja tehostaen kuona-aineiden poistumista, mikä taas auttaa etenkin lihaksiston nopeampaan palautumiseen.

Väreilyn vaikutus ylettyy kuitenkin myös syvempiin lihaskudoksiin ja jänteisiin poistaen jännitystä sellaisista paikoista, minne ei aina perinteisillä hierontamenetelmillä päästä.

Sen käyttöä ei kuitenkaan suositella tietyille vammoille, jolloin se saattaa aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos et ole varma, voitko käyttää sitä tiettyyn vammaan, ota yhteys lääkäriin.

Vammat, joihin hierontavasaraa ei tule käyttää

  • Revähtäneet lihakset - Hierontavasaraa ei tule käyttää revähtäneille lihaksille. Jos kyseessä on vain hieman venähtänyt lihas, niin silloin aluetta voi kokeilla käsitellä sievästi, mutta lopeta heti, mikäli se tuottaa liian paljon epämiellyttävää kipua.
  • Nivelsiteiden repeytymät - Nivelsiteet saattavat repeytyä osittain tai kokonaan esimerkiksi nilkasta tai polvesta. Akuutissa vaiheessa ei kannata käyttää laitetta vamma-alueelle, mutta toipumisvaiheessa käsittelyä voi suorittaa sievästi ko. alueen vierestä ja/tai lähettyviltä.
  • Tulehdusvammat ja -infektiot, kuten jännetulehdus, bursiitti, faskiitti, luukalvotulehdus jne.
  • Murtumat - Tämä saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta älä käytä hierontavasaraa murtuneiden luiden lähellä. Vaikka kipsi olisi jo irrotettu, niin lihasalue saattaa olla heikko, joten tässäkin tapauksessa ota yhteys ensin lääkäriin tai fysioterapeuttiin, jos et ole varma kannattaako hierontalaitetta vielä käyttää kyseisellä vamma-alueella.
HOX! Laitetta voidaan käyttää monissa vammatapauksissa edesauttamaan vammojen parantumista, mutta kaikkien vähänkään vakavampien vammojen kanssa varmista asia aina ensin asiantuntijalta, ennen kuin alat itse käyttämään hierontalaitetta mahdolliselle vamma-alueelle.
 Laitetta voidaan käyttää monissa vammatapauksissa edesauttamaan vammojen parantumista
Laitetta voidaan käyttää monissa vammatapauksissa edesauttamaan vammojen parantumista

Kuinka kauan tiettyä aluetta tulisi hieroa?

Tämä riippuu lihasryhmän tarpeista. Käytä hierontavasaraa oman harkintasi mukaan. Pahemmat lihasjännitykset saattavat edellyttää pidempää käsittelyaikaa hierontavasaralla. Suositus on vähintään 15 sekuntia ja enintään 2 minuuttia lihasryhmää kohden. Voit tarvittaessa pitää hierontavasaraa tietyn kohdan päällä pidempään.

Eniten lihashuoltovasaraa käytetään yleensä harjoittelun jälkeen palautumiseen, mutta voit käyttää sitä myös ennen harjoittelua tai harjoittelun aikana parantaaksesi harjoittelusi suorituskykyä.

Muista, että ennen harjoittelua tai harjoittelun aikana tehtävä käsittely lihashuoltovasaralla ei sovi kaikille. Vain kokeilemalla saat selville parhaiten, onko siitä sinulle mitään hyötyä.

1. Lihashuoltovasaran käyttö ennen harjoitusta

Lihashuoltovasaran voit sisällyttää ennen harjoitusta muihin alkulämmittelyihin. Huomiona, että lihashuoltovasaralla et voi korvata koko alkulämmittelyä. Laitteen lähettämien tärähtelypulssien avulla pystyt ainoastaan tehostamaan alkulämmittelyä löysäämällä tiukkoja alueita ja herättelemään sekä aktivoimaan niitä lihaksia, mitä aiot sillä kertaa eniten harjoittaa.

Tässä tilanteessa ei kuitenkaan saa käsitellä lihaksia lihashuoltovasaralla liian kauan. Ennen harjoitusta sopiva käsittelyaika on noin 20-30 sekuntia aktivoidaksesi lihakset ja hermosäikeet.

Hierontavasaraa voi käyttää hyvin ennen harjoitusta, harjoituksen aikana ja harjoituksen jälkeen.
Hierontavasaraa voi käyttää hyvin ennen harjoitusta, harjoituksen aikana ja harjoituksen jälkeen.

2. Lihashuoltovasaran käyttö harjoituksen aikana

Voit käyttää lihashuoltovasaraa myös harjoittelun taukojen aikana nopeuttamaan palautumista, löysäämään tiukkoja alueita, aktivoimaan "unessa" olevia lihaksia ja lisäämään verenkiertoa ennen seuraavan sarjan aloittamista. Tällöin saatat saada hiukan enemmän irti seuraavasta sarjasta.

Tässäkään tilanteessa ei saa käsitellä lihaksia lihashuoltovasaralla liian kauan. Sopiva aika harjoittelun aikana tapahtuvaan käsittelyyn on noin 10-20 sekuntia.

3. Lihashuoltovasaran käyttö harjoituksen jälkeen

Lihashuoltovasaraa käytetään eniten harjoituksen jälkeen, minkä avulla voidaan tehostaa palautumista kiihdyttämällä verenkiertoa ja rentouttamalla lihaksia, jolloin harjoituksen aikana syntyneet kuona-aineet ("hapot") poistuvat lihaksista nopeammin. Mitä nopeammin rentoutat lihaksesi, sitä nopeammin kehosi palautuu.

Tässäkin erikseen huomiona, että lihashuoltovasaralla et voi korvata muita hyviä loppuverryttelyrutiineita ja palautumiskeinoja kuten esimerkiksi kevyt liikkuminen, ravinto ja puhdas lepo.

Heti harjoituksen jälkeen voit käsitellä kutakin lihasryhmää turvallisesti jopa 2 minuutin ajan. Tämän palauttavan pidemmän käsittelyn voi toistaa myös myöhemmin, kunhan käsittelyjen välillä on vähintään 1-3 tuntia taukoa.

Suositus on, että yhden lihasryhmän pidempi kertakäsittely lihashuoltovasaralla ei saa ylittää 15 minuuttia ja päivän aikana yhdelle lihasryhmälle kannattaa antaa tällainen pidempi käsittely korkeintaan 2-3 kertaa.

Hierontavasaran hierontapäät

Saatavilla on monia erilaisia hierontapäitä ja hierontavasaran mukana toimitetaan yleensä 4-6 hierontapäätä riippuen mallista.

Tässä esittelemme 4 yleisintä vaihdettavaa hierontapäätä - pallopää, luotipää, litteä pää ja haarukkapää. Näiden avulla voit kohdistaa käsittelyn lähes mihin tahansa lihasryhmään.

  • Pallo - Soveltuu koko vartalolle. Erityisesti suurille lihasryhmille kuten hartiat, jalat, selkä ja pakarat. Se soveltuu myös käsivarsien sisä- ja ulkosyrjille sekä niskalle ja jalkapohjille.
  • Haarukka - Kaksihaarainen haarukkaosa soveltuu pääasiassa niskan ja hartioiden alueelle sekä pitkille selkälihaksille selkärangan molemmin puolin.
  • Luoti - Tämä tunnetaan edistyksellisimpänä hierontapäänä, ja se soveltuu parhaiten kehon triggerpisteiden käsittelyyn. Se avaa ja lievittää pahimpiakin lihasjännityksiä. Sopii pienempiin lihasryhmiin kuten jaloille, kämmeniin, käsivarsiin ja akillesjänteen alueelle.
  • Litteä - Tämä näyttää aivan vasaran kärjeltä ja on luultavasti suosituin hierontapää, koska se sopii melkein kaikille kehonosille. Voit käyttää tätä päätä kaikkien kehonosien, kuten rintalihasten, reisilihasten ja selän lihasjännitysten avaamiseen.
Hierontavasaran 4 yleisintä vaihdettavaa hierontapäätä
Hierontavasaran 4 yleisintä vaihdettavaa hierontapäätä

Hierontavasaran turvallisuusvinkit

  • Käytä hierontavasaraa ainoastaan valmistajan ohjeiden mukaan. Lue tuotteen mukana toimitettu käyttöopas ja noudata sen ohjeita. Älä yritä avata tai korjata sitä itse ja käytä sitä ainoastaan valmistajan toimittamien lisäosien kanssa.
  • Ei lasten käyttöön. Hierontalaite ei ole lelu, joten sitä ei saa antaa lasten leikkeihin. Sinun on kiinnitettävä erityistä huomiota, jos käytät sitä lasten lähellä.
  • Älä yritä irrottaa tai peukaloida akkua, kun hierontavasara on käytössä. Jokaisessa hierontavasaramallissa on tarkoitus käyttää tiettyä akkua. Älä käytä muita akkuja. Tämä voi johtaa sähköiskun aiheuttamaan henkilövahinkoon.
  • Käytä ainoastaan valmistajan toimittamaa laturia. Toisenlaiset laturit voivat aiheuttaa vahinkoja tai muita vaurioita. Pahimmassa tapauksessa väärä laturi voi ylikuumentaa akun, mistä nousee tulipalon vaara.
  • Lataa hierontavasaraa sisätiloissa ilmavassa ja kuivassa paikassa. Älä käytä laitetta tai laturia kosteissa tiloissa. Laturia ja laitetta ei saa koskaan altistaa kosteudelle, lumelle tai sateelle.
  • Käsittele laturia asianmukaisesti. Älä jätä sitä kytketyksi pistorasiaan. Irrota laturi pistorasiasta, kun se ei ole käytössä. Varo, ettet kompastu laturin johtoon tai astu sen päälle latauksen aikana. Jos laturi tai johto vaurioituu, vaihda ne välittömästi uuteen.
  • Älä tuki hierontalaitteen ilma-aukkoja äläkä käytä sitä, jos ilma-aukot ovat tukossa. Puhdista hierontavasarasta pöly, hiukset, nukat ja muu lika, jotka voivat heikentää ilmavirtaa. Pidä hiukset, löysät vaatteet ja sormet aina kaukana ilma-aukoista ja liikkuvista osista.
  • Älä lataa hierontavasaraa liikaa. Useimpien mallien suositeltu latausaika on 1-2 tuntia. Liiallinen lataaminen lyhentää akun käyttöikää.

Loppusanat

Jos et ole vielä kokeillut hierontavasaraa, niin suosittelemme kokeilemaan sitä. Ensimmäisen kerran kun koet sen antamat hyödyt, niin todennäköisesti mietit, että miten olet selvinnyt ilman sitä?

Noh, vitsi vitsi.. tämäkin on tietenkin makuasioita, mutta tuskin hierontavasaroista olisi tullut näin suosittuja mitä ovat, jos niistä ei olisi hyötyä ja niitä ei olisi mukava käyttää.

Muistutuksena vielä kerran, että vaikka tässä ja aiemmassa esittely- ja käyttöoppaassa olemme koonneet yleisiä ohjeita hierontavasaran käyttöön, niin tutustu aina ensin laitteen omiin käyttö- ja turvallisuusohjeisiin ennen sen käyttöä.

Mikäli mietit lihashuoltovasaran hankkimista tai vaihtamista, niin suureista lihashuoltovasara vertailustamme löydät varmasti sinulle sopivan hierontavasaran.

Lue myös: Suuri lihashuoltovasara -vertailu


Julkaisu saattaa sisältää mainoslinkkejä, mitkä on merkattu * -merkillä.